April 30, 2007

از نمايشگاه تا نمايشگاه

بنا به فهرستي كه براي نمايشگاه كتاب امسال آماده شده، «نشر مركز»‌ در سال گذشته بيش از 200 عنوان كتاب انتشار داده كه در اين ميان 50 عنوان چاپ اول و بيش از 150 عنوان تجديد چاپ بوده­اند.
برخي از كتاب­هايي را كه «نشر مركز» در اين فاصله (از نمايشگاه 85 تا نمايشگاه 86) منتشر كرده در اين­جا مختصرا" مطرح و معرفي كنم. كتاب­ها را، كه بعضا" خودم مترجم يا ويراستارشان بوده­ام، بنا به آشنايي و علاقه­ي شخصي گزينش كرده­ام. خواستيد، (با تحفيف 20 درصد)‌ بخريد، و بخوانيد:

دن كاميلو و پسر ناخلف – جوواني گوارسكي / مرجان رضايي
گوارسكي را ايراني­ها هم با قهرمان مشهور رمان­هاي­اش «دن كاميلو» مي­شناسند. سبك و سياق ساده­ اما طنازانه­اي دارد و، با هر پسندي، اين رماني است كه حتما" از خواندن­اش لذت خواهيد برد.

تي صفر – ايتالو كالوينو / ميلاد زكريا
«فكاهيات كيهاني» كالوينو (پيشينه­ي اين نوع نوشتار) را هم كه نخوانده باشيد، اين ايتاليايي در هر كتاب­اش آن­قدر مبدعانه و مسحوركننده ظاهر مي­شود كه خواننده را بي­درنگ خلع سلاح مي­كند.

متاسفيم از ... – دينو بوتزاتي / محسن ابراهيم
اگر آثار قبلي بوتزاتي را با ترجمه­ي ابراهيم خوانده­ايد و از آن­ها خوش­تان آمده، اين هم تازه­ترين مجموعه از نوشته­هاي داستاني و شبه­داستاني او است.

خرابكاري عاشقانه – اميلي نوتومب / زهرا سديدي
از نوتومب در دو سه سال گذشته آثاري به فارسي منتشر شده و ظاهرا" مورد استقبال هم قرار گرفته. من خودم چيزي از او نخوانده­ام، اما كتاب را تورقي كردم، جالب توجه به نظر مي­رسد.

بيگانه – آلبر كامو / ليلي گلستان
ششمين ترجمه­ي فارسي از شاهكار اكنون كلاسيك كامو است و سواي اين كه ترجمه­ي تازه­اي است، مقدمه­ي مبسوطي شامل نوشته­هايي از خود كامو، بارت، بلانشو، و ... دارد. اگر هنوز آن را نخوانده­ايد بد نيست اين ترجمه را انتخاب كنيد.

زن تسخيرشده – دونالد بارتلمي / شيوا مقانلو
اين دومين مجموعه داستاني است كه مقانلو از بارتلمي پسامدرنيست ترجمه كرده. داستان­هاي بارتلمي تقريبا" توصيف­ناپذير اند و خواندن­شان تجربه­اي استثنايي است.

سرخي تو از من – سپيده شاملو
اگر به رمان ايراني علاقه داريد و كارهاي زويا پيرزاد را مي­پسنديد اين رمان هم مي­تواند مورد پسندتان باشد. در كل، كار متوسطي است اما در دست­يابي به اهداف خود نسبتا" موفق عمل مي­كند.

سلطان گل زرد – الهه رهرونيا
بازنويسي و بازآفريني يكي از افسانه­هاي ايراني كه جذابيت و خلاقيت مشهودي در نگارش آن به كار رفته. ظاهرا" براي نوجوانان نوشته شده اما به نظرم مخاطب عام دارد.

بينامتنيت – گراهام آلن / پيام يزدانجو
اين ويراست دوم كتابي است كه پنج سال پيش منتشر شده بود. كيفيت كتاب از هر نظر بهبود پيدا كرده و از ديد خودم به سطح رضايت­بخشي رسيده. از جداب­ترين كتاب­هايي است كه در باب نظريه­هاي ادبي معاصر نوشته شده.

بازپسين گفت­وگو – ژان پل سارتر / جلال ستاري
محتواي كتاب را مصاحبه­ي مطول بني لوي با سارتر تشكيل مي­دهد. نكات جالبي دارد، از بسياري جهات جالب توجه و خواندني است.

رولان بارت – گراهام آلن / پيام يزدانجو
اسلاوي ژيژك – توني مايرز / احسان نوروزي
ژوليا كريستوا – نوئل مك­آفي / مهرداد پارسا
پل دومان – مارتين مك­كوئيلان / پيام يزدانجو
موريس بلانشو – اولريش هاسه و ويليام لارج / رضا نوحي
پنج جلدي كه تا به حال از «مجموعه­ي انديشه­گران انتقادي» منتشر شده. مجموعه­اي است كه خودم سرپرستي و ويراستاري­اش را بر عهده دارم. در ميان مجموعه­هاي مشابه از امتيازات بسياري برخوردار بوده، مي­كوشد آراي اساسي متفكران معاصر را به­صورت موثر و در قالب مجلدات مجزا تشريح كند. اميدوار ام انتشار مجلدات بعدي با سرعت بيش­تر ادامه پيدا كند.

شالوده­شكني – كريستوفر نوريس / پيام يزدانجو
اين سومين ويراست انگليسي كتاب مرجع نوريس درباره­ي آثار و آراي دريدا و پيروان شالوده­شكن او است كه در قالب ويراست دوم فارسي به چاپ اول رسيده. راه­نماي مناسب و معتبري است.

پيشامد، بازي، و همبستگي – ريچارد رورتي / پيام يزدانجو
مهم­ترين كتاب رورتي كه مباحث بسيار ارزنده و انديشه­هاي كليدي يكي از بزرگ­ترين متفكران معاصر را در باب فلسفه، ادبيات، و اجتماع در بر مي­گيرد. اين اثر پايان­بخش ترجمه­هاي برنامه­مند من هم هست.

5 نظر:

Anonymous Anonymous مي نويسد:

پیشنهادای خوبی بودن فقط درک چرایی حضور "سرخی تو از من" در این لیست سخته.هرچند سلیقه است دیگه...به هر حال ممنون

4:49 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

وقتی قصد رفتن به نمایشگاه رو نداریم، تکلیف چیه؟ ...

10:59 AM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

سلام اقاي يزدانجو (( از نمايشگاه تا نمايشگاه )) را اگر اشتباه نكنم در گيلان امروز خواندم . ممنون از معرفي ات . البته بيشتر به درد كساني مي خورد كه توانستند به نمايشگاه بروند . ادبيات پسامدرن و بينامتنيت را خوانده ام كتاب هاي هنوز خوبي هستند و با موضوعاتي كه مورد بحث قرار مي دهند مي توانند حالا حالاها مفيد باشند . صيد قزل الا در امريكا را به تازگي تهيه كردم خيلي ازش تعريف كردي بايد خوب بخوانم . من هم در وبلاگم با مطلبي درباره عزيز نسين به روزم .

12:29 AM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

سلام هیولای پست مدرن
من کتاب فرانکولا را از نمایشگاه خریدم و خواندم، عجیب و جالب و نو بود. خیلی وقت بود رمانی را تا آخر نخوانده بودم. ارزش خواندن داشت.

1:56 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

کجاست صدای پای کار ِ جدید ؟

11:12 PM  

Post a Comment

<<< صفحه ی اصلی

:: نقل نوشته ها مجاز و انتشار آن ها منوط به اجازه ی نويسنده است ::