May 24, 2005

روح حقیر ایرانی

مجموعه مصاحبه­های ابراهیم گلستان با پرویز جاهد با عنوان "نوشتن با دوربین" (اختران، 1384) تازگی منتشر شده. کتاب را یک سال پیش خواندم، دو بار – یک­بار برای اظهار نظر اولیه و بار دوم برای بازبینی ویرایشی و سایر مسائل مربوطه. از خود کتاب خوش­ام که نیامد که هیچ، با عرض معذرت عق­ام هم نشست، اما راجع به انتشار آن به هر حال نظرم مثبت بود. رمضانی – مدیر نشر مرکز – هم تا آن­جا که می­دانم دست­کم دوبار کتاب را خواند، به دقت و با حوصله­ی بسیار. شرط و شروطی برای انتشارش گذاشت، مهم­تر از همه حذف هتاکی­های کتاب، و نامه یی رسمی هم برای گلستان نوشت. گلستان شرایط را نپذیرفت و چه­قدر خوش­ام آمد از رمضانی که زیر بار نرفت و چه­قدر بیش­تر خوش­ام وقتی که فهمیدم با این همه خودش به فراهم آمدن امکان انتشار آن کمک کرده بود ...
خب، در اهمیت و ارزش کار گلستان شکی نیست. فقط نمی­دانم چه­طور می­شود این همه حقارتی را که در لفاف نخوتی مهوع پنهان شده خواند و به حال خود به عنوان یک ایرانی افسوس نخورد؟ راستی کدام­یک از ما یک نویسنده یا متفکر غربی، و بگذارید بگویم غیرایرانی، سراغ داریم که آخر عمری این­طور دست به قلم برده یا لب به مصاحبه باز کرده باشد؟ راستی اگر همه­ی آن­چه آن سال­ها بوده گند و گه بوده، چرا نمی­گوید که او و اطرافیان­اش هم این کثافت را مزین کرده اند؟ گیرم که شاملو، تقوایی، دریابندری، و ... هم همین نخوت موهن را داشته اند -- فحاشی به آن­ها چه دردی را دوا می­کند؟ این­ها چه چیزی به شان گلستان اضافه می­کند؟ همان استراتژی آشنای ایرانی؟ خوارداشت دیگران برای بزرگ­داشت خود؟
به هر حال، اگر کتاب را نخوانده اید، حتمن بخوانید، هرچه باشد برای خودشناسی ایرانی لازم است. امثال گلستان بین ایرانی­ها کم نبوده اند، ایرانی­هایی هم که با این توحش­های کلامی ارضا شوند کم نیستند. کم نیستند کسانی که تمجید خود را به بهای تحقیر دیگران می­جویند -- راستی زنده نگه داشتن خود، تاراندن مرگ این­قدر رقت­انگیز است؟ مسکوب هم نویسنده یی بود، این اواخر مرد؛ او هم از ایران و ایرانی گله داشت، شاید حال­اش هم به هم می­خورد، اما هرچه بود گلستان نبود، متمدن بود -- نمی­شد مسکوب بود؟ ...
همان وقت­ها که کار گلستان را می­خواندم کار دیگری هم روی میزم بود: نوشته­های دیگری از فرزانه درباره­ی هدایت ... راستی چرا نویسنده­ی ایرانی هدایت­شدنی نیست؟

Labels:

15 نظر:

Anonymous Anonymous مي نويسد:

سلام یک سوال:
آیا ممکن است راجع به نوشته‌های دیگری از فرزانه دربارهٔ هدایت توضیح دهید.
آیا این کتاب با «آشنایی با صادق هدایت» فرق می‌کند؟

4:50 AM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

خوب بود به بخش‌هایی از کتاب -با آوردن گفت‌آورد- اشاره می‌کردید تا کسانی که آن‌را نخوانده‌اند به‌ درک به‌تری از نقد شما برسند.

11:43 AM  
Blogger پيام يزدانجو مي نويسد:

در جواب سوال اول، بله؛ کتاب تازه یی است از آقای فرزانه به نام "صادق هدایت در تار عنکبوت" که منتشر نشده. در مورد نظر دوم هم، حق با شما است، منتها گمان کرده ام که خواننده سبک گفتار و نوشتار آقای گلستان را از پیش می شناسد

7:18 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

آيا دشمني جاودانه است؟

1:45 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

injoor naghde aasaare adabi ham yek joor heghaarat dar roohe shomaa raa neshaan midahad...
az shomaa motahejjerin entezaari bish az in nist...

Nadia

9:32 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

aziz.golestaan daste kam chand kaare be yaad maandani az khod be jaa gozaasht.shomaa che kardid joz chand tarjomeye dast-o-paa shekaste va del khosh daashtan be in ke maaa ham dar in molk kasi hastim?!

5:17 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

با نظر شما کاملن موافقم. حیف که کمی عصبی برخورد کرده اید.
کامنت زیر را برای انوشیروان گنجی پور گذاشته بودم. بد نیست یادداشت او را بخوانید.
دوست گرامی، از این قبیل فریادها
اینروزها خیلی ها می زنند. اینکه "من" می دانم و می فهمم و از سنت بیزارم و از ریا بیزارم و ... نه فقط دردی از کسی دوا نمی کند، بلکه پایه ی یک جور دشمنی را می گذارد. "او" که بد است و کم فرهنگ است و بی سواد است و ... خود را انسان درجه دو احساس می کند و نتیجه کاملن برعکس می شود: می چسبد به ارزشهای کم ارزشش . به نظر من در پشت این جور برخورد یک نوع خودبرتربینی عمیق پنهان است و از همان جنس مثلن نگاهی ست که دولت بوش از دریچه ی آن شرقی ها را نگاه می کند. ببخشید اما این طرز فکر راسیستی ست و به یک بن بست فکری می انجامد. تنها راه برقراری یک گفتمان مفید، آنچه که در واقع هدف نویسنده است چرا که کتاب ِ یک نویسنده حرفهای اوست، در درجه ی اول انسان پنداشتن طرف مقابل است. این انسان حس دارد ، غرور دارد، عاشق می شود، خودخواه است، می خواهد پذیرفته شود و ... نویسنده ی باهوش آن کسی ست که جهان بینی ِ گسترده ای داشته باشد و نه اینکه بر خودیت و برتریت خود انگشت بگذارد. امیدوارم که از حرف من نرنجید. شاد باشید

12:53 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

آقای یزدانجو،
تمدن را بریزید دور.
شما نمی دانید درد فهمیدن چیست. نمی دانید درد استعداد و توانایی داشتن چیست. این که دست به هر کاری بزنی آن را متحول کنی. نمی فهمید که نفهمیدن چه بار سنگینی دارد. نمی فهمید چرا ون گوگ گوشش را برید. نمی فهمید چرا خودش را کشت. نمی دانید چرا نیچه مجنون شد. واقعن طمش را نچشیده اید که بدانید چه تلخ است. نمی دانید چه رنجی دارد. همه چیز آن هایی نیست شما در کتاب ها خوانده اید.

12:13 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

آقاي يزدانجوي عزيز
از شما انتظار نداشتم چنين سطحي برخورد كنيد. گلستان كسي نيست كه به اين سادگي با عامه مردم مقايسه شود. به سن من و شما قد نمي دهد كه درباره حرف هاي او قضاوت كنيم.شما خودتان هنوز كاري نكرده از زمين و زمان شاكي هستيد كسي مثل گلستان با اين سابقه درخشان در فرهنگ و هنر اين مملكت نبايد بي حوصله باشد؟ شانس آورده ايد كه گلستان شما را نمي شناسد!!

5:51 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

سلام
چرا سعی می‌کنی همه رقم بدترکیبی و مسخره بازی رو با «روح حقیر ایرانی» توجیه کنی؟ ایرانی ِ ایرانی
نتیجه گیری: به روح اعتقاد داری:)

7:37 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

Aghaye Yazdanjou, be ghol-e aghaye Golestan Oghetoun gereft keh gereft, be darak. Golestan mikhahad Monnagheddin ba fekr-e baz naghd konand, shoma ham keh khoub fekretan baz ast. mashallah.

3:47 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

Salam doost-e azizam
Comment-e shoma ra darbareh ketab akhtaran dar web-loge doosti didam. Ketab ra hanooz nakhandeham vali ba shenakhti ke az Golestan va hamintor Jahed daram mitavanam tasavor konam ke che ketabi bayad az ab dar amadeh bashad. Man ba nazar-e shoma darbareh golestan kamelan movafegham, Golestan hamishe hamin boodeh che dar javani va che hala ke be kohan sali resideh. Va shayad be dalil hamin khod bozorg bini ast ke baad az chand kaar ba arzesh dar salhaye door digar modathast ke kaar derakhshani az oa dideh nashodeh. Baraye sehaat-e harfam shoma ra rojoa midaham be mosahebeh-e boland “Ahmad-e talebinejad” ba “Naser-e taghvayee” ke eshareh darad be doshmani dirin-e golestan ba “Al-e Ahmad” va tarz-e barkhordash ba digar film sazan-e javan va mosahebehhye oa ba Radio BBC va va va. Vali shoma ra bekhoda, hameh nevisandehhaye mara ba yek choob naranid. Dar mian nevisandegan-e ma “Maskoobha” kam nistand. Man ham fekr mikonam baad az khandan-e „akhtaran“ halli behtar az shoma nadashteh basham. Movafagh bashid.

12:40 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

آقاي يزدانجو، شما خيلي بيشتر از اينها بايد بدويد تا بتوانيد حداقل نام گلستان را بر زبان بياوريد، چه رسد به انتقاد از او

5:39 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

مرد حسابی، هدایت که از همه بدتر بود. زندگیش چیزی نبود غیر از تحقیر ایرانیان زمانش

11:08 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

آخ آخ شنیده بودم دیوانه تشریف دارید ولی نه اینقدرتو بی سواد متقلب کی هستی که ...شعر میگی این فحشها از طرف طرفداران گلستان بهتره بری همون ...شعرات و چاپ کنی با اون رفیقای روانیت

1:53 PM  

Post a Comment

<<< صفحه ی اصلی

:: نقل نوشته ها مجاز و انتشار آن ها منوط به اجازه ی نويسنده است ::