January 13, 2006

کار روشنفکری

چند روزی هست که کار تازه­ی بابک احمدی، "کار روشنفکری" (نشر مرکز)، منتشر شده. احمدی در درآمد مصاحبه­اش با بی­بی­سی تز اصلی خود را به­طور مختصر مطرح کرده، و من هم قبلن اشاره­یی به این تز کرده­ام، تزی حول این محور که، به­جای ارائه­ی تعریفی از موجودی به نام "روشنفکر"، باید کاری با عنوان "کار روشنفکری" را تعریف کنیم. احمدی در کتاب خود شرحی از تعاریف "ماهیت­گرایانه" (ذات­باورانه، اسانسیالیستی) از روشنفکر به دست داده، به نقد نواقص و نفی کارآیی آن­ها می­پردازد و با این حال می­کوشد تا فاصله­ی خود را با تعریفی نام­انگارانه (اسم­باورانه، نومینالیستی) حفظ کند. بر این اساس او این تز "گفتمانی" را ارائه می­کند که کار روشنفکری شرح و بسط گفتمان­ها و تلاش برای برقراری ارتباطی انتقادی بین آن­ها است. علاوه بر بحث­های نظری، تبیین و توجیه این تز با مروری بر آرا و آثار اندیشمندانی (به­ویژه میشل فوکو و ادوارد سعید) صورت می­گیرد که سهم عمده­یی در تعریف و بازتعریف روشنفکری در دنیای معاصر داشته­اند. با این حال، و احتمالن از همین رو، جز پیوستی در دفاع از مفهوم "روشنفکری دینی"، بحث مستقیم یا مشروحی از کردوکار روشنفکران ایرانی در کتاب یافت نمی­شود ...
من ایده­ی احمدی را بسیار جذاب می­دانم و با این حال به­گمان­ام در بحث­های گذشته در باب "کارکرد روشنفکری" نشان داده­ام که مایل به دیدگاهی رادیکال­تر و کمابیش نام­انگارانه ام. از این رو تنها با بخشی از تعریف او موافقت دارم و همان را برای تعریف کار روشنفکری بسنده می­دانم – کتاب را پیش از انتشارش خوانده بودم؛ باید دوباره بخوانم تا بتوانم منظورم را واضح­تر بیان کنم.

5 نظر:

Anonymous Anonymous مي نويسد:

سلام
چند وقتی بود نیومده بودم از این طرفا. اوضاع و احوال تو او ن حوالی خوبه؟ هنوز میشه از روشنفکری حرف زد؟ یا هنوز فقط میشه حرف زد؟

7:43 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

سلام
اخیراً وضعم یک کمی خوب شد یه کامپیوتر خریدم شروع کردم وبگردی تا حالا ندیده بودم راستش یه کمی وحشت کردم پراکندگی روشنفکری به اوج خودش رسیده بود که این وبلاگ نویسی هم اومد حسابی به روند اتمیزه شدن کمک شده
وارد هر صفحه ایی که میشی ده تا صفحه دیگه میاد
هیچ تصوری از سرانجام کار ندارم خیلی ها برای خودشون وظیفه ای در نظر ندارند و ادعایی هم ندارند اما بقیه چی؟شبها از سر تفنن چند سطر نوشته میشه ووقت محدود مطالعه رو میگیره .درود بر آقای بیل گیت چه تلاشی برای اتمیزه کردن
عنصر روشنفکری کرد

12:24 AM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

مردی ایرانی همسر خود را با کیبورد به قتل رساند!‏
تو را به خدا بروید ببینید ما توی ایران با چه آشغالهایی سرو کار داریم
http://khorzookhan.blogspot.com/2006/01/iranian-guy-killed-his-wife.html

8:53 AM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

سلام
مطلب جالب بود.
کارهای بابک احمدی را خوانده ام و با تعریفی که شما داده اید کتاب جدید را هم می خوانم.
خدا کند پشیمان نشوم.
خوش باشید
بای

3:10 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

قسمت راست وبلاگ شما خیلی پهنه! و خوب دیده نمی‌شه

1:08 PM  

Post a Comment

<<< صفحه ی اصلی

:: نقل نوشته ها مجاز و انتشار آن ها منوط به اجازه ی نويسنده است ::