November 02, 2005

زیبایی

1
اغلب آن­چه را که اکتسابی باشد فضیلت می­شماریم؛ اما زیبایی استثنا است. زیبایی فضیلتی فی­نفسه است – فارغ از دارنده، در واقع به­نمایش­گذارنده، ­اش.
با این همه، امروزه زیبایی سراسر هم انتقالی نیست، بخش بزرگی از آن اکتسابی است (مد می­تواند معیارهای ما برای زیبایی را دگرگون کند). از این فراتر، زیبایی والاترین شکل خودسازی هم هست، و باز هم فراتر، اگر (همسو با فوکو) اخلاق را "بخشیدن بعدی زیبایی­شناختی به وجود خود" بیانگاریم، زیبایی امری اخلاقی است: محکوم کردن زیبایی به نام اخلاق فقط بی­فایده نیست، غیراخلاقی هم هست.


2
فنا و بقا بازی زیبایی است. زیبایی کمال جاودانگی است، از مرگ می­گریزد، اما همزمان از مرگ می­گوید، زیرا هر تصویر زیبایی، هر تصویری از زیبایی، برای جاودانه شدن در کمال خود، به قابی نیاز دارد و مرگ است که این قاب را به آن تصویر می­بخشد (رورتی). از سوی دیگر، مرگ آن چیزی نیست که ماهیت زیبایی را مشخص کند. زیبایی در تصادفی بی­ماهیت می­زید و بی­ماهیتی در مرگ خود جاودان می­شود: حقیقت "و" زیبایی هرگز نسبتی بر پایه­ی "واقعیت" ندارند: حقیقت زیبایی همیشه، همه­اش، ظاهر است – و این رازی است که مانکن­ها می­دانند.

3
زیبایی بازی بی­رحمانه­یی است، و فریبندگی برگ برنده، راهبردی برای برنده شدن، در این بازی: بازی زیبایی یک­سر نزد زنان است، و بازی والایی یک­سر نزد مردان (بودریار). وانگهی، "زیبایی" اغلب آن­چنان زنانه است که گویی مردان تنها برای برتری­جویی بر آن است که آرمان "والایی" را خلق کرده­اند. (طنز نیچه؟ اخلاق بردگان؟) بازی خیر و شر: هنر در والایی است، در آفرینش، در خلق خیر؛ اما زیبایی هم هنری است، همزاد شر: هنر شر (بودلر).

4
زیبایی چیزی سبک و سطحی است، که تاثیر سنگین و عمیقی دارد: "زیبایی یا تکان­دهنده است یا اصلن وجود ندارد" (برتون). برخلاف خوشگلی و خوش­آب­ورنگی، زیبایی نه تعریفی دارد نه توصیفی، تنها ترکیبی منحصر به فرد برای شخص من است – "زیبای سوررئالیستی" هم یک­چنین ترکیب نامنتظری بود: "زیبا می­تواند از تصادف چتری با چرخ خیاطی بر روی میز تشریح پدید آید!" (لوترئامون) و این دقیقن یعنی، "بکوش تا زیبایی در نگاه تو باشد نه در آن­چه می­نگری!" – حکم والایی­جوی ژید را این­گونه می­شود زیبایی­شناسانه کرد.
زیبایی کشف ماهیتی از پیش موجود نیست، خلق جلوه­یی جادویی است، پیشامدی خودآفرین، بیدار کردن بت­ها؛ خلق زیبایی از خواب خیزاندن خفته­ها است – "زیبای خفته"، من می­گویم که برخیز!

Labels:

18 نظر:

Anonymous Anonymous مي نويسد:

و باز : زيبايي غم‌انگيز است. هم براي زنان زيبا و هم براي زنان زشت. زيبايي با غم درمي‌آميزد.
(مهمترين كاركرد زيبايي در رقابت جنسي است كه آن هم با غم همراه است)
فرايندهاي توليد زيبايي اما شورانگيزند.

10:33 AM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

ـ خب ... حالا ما چی فهمیدیم؟

1:26 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

دوست بزرگوارم!جناب آقای یزدانجو!
کامنت زیرین نوشته‌ی من متعلّق به من نیست. من نیز هیچ مخالفتی با این طرز نگارش ندارم. از توجه‌تان سپاسگزارم.
دوستار. محسن مومنی

2:44 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

"هر آنچه زیبا به نظر می رسد ، زیبای حقیقی نیز هست": زیبایی نیز مثل انسانیت دارای ظاهر و باطن نیست : یکپارچه است.و تفاوت زیبایی با آنچه خوش آب و رنگ می نامیم اش دقیقا در همین بی ماهیتی/ نامحسوسی و عدم قطعیت زیبایی است .در بی نشانگی و جدا ناپذیر بودنش از مجاز ذهن تماشاگر.

5:26 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

فریبندگی برگ برنده است:فریبندگی زیبایی/فریبندگی والایی :همیشه آنچه مورد ستایش است ، خلق می شود...هر آنچه تحسین می شود قدرتمند می گردد :اگر زنان ستایش کننده ی زیبایی باشند، مردان نیز وارد بازی زیبایی خواهند شد...اگر تاکنون نشده باشند

5:26 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

"انگیزش" بالاترین وظیفه ی زیبایی است:انگیزش جسمانی/انگیزش روحی
زیبایی "سطحی" است:در بعد انگیزش جسمانی
در بعد انگیزش جسمانی ، که بخش بزرگی از آن اکتسابی است ،زیبایی به غایت "غیر شخصی" است : دقیقا به این معنا که یک مورد هرچه بیشتر شبیه پیش نمونه ی اصلی باشد، برانگیزاننده تر است : شبیه تر به پیش نمونه ی طراحی شده ی زیبایی روز : در این شباهت ، برای فرد ، باور داشتن به یک "خویشتن بی مانند" بسیار دشوار است : او یک نمونه ی "ناقص"و "مشابه" است.
زیبایی تاثیر سنگین و "عمیق" دارد: در بعد انگیزش روحی
و فقط در انگیزش روحی است که زیبایی "بی تعریف" و توصیفی برای شخص من پدیدار می شود

5:27 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

تماشاگر خالق زیباییست: زیبایی کنش است/واکنش ، آفرینش زیبایی است./خلق جلوه ای جادویی
توانایی دیدن زیبایی ها ، فضیلت است.محکوم کردن دیدگان تعلیم یافته غیر اخلاقی است : تنها دیدگانی که به کفایت از زیبایی ها بهره برده اند : دیدگان سیر ، می توانند زیبایی را درک کنند.توانایی دیدن زیبایی سنگ محک است:تنها کسانی که زیبایی را درک می کنند،از ظرافت طبع بهره توانند داشت.

5:27 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

چرا بی خودی این قدر پینگ می‌کنید؟ شما که نباید عقده بازدیدکننده داشته باشی. کسی که کیلویی کتاب تولید می کنه؟!

6:11 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

این آقا مانی اگر می فهمید که حال و روزش این نبود!

6:56 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

man ke migam khode in ashghali ke in badobih ro inja neveshteh mire in g...khori ro mikone, vagena har ki khar nabshe o yek zarreh shoor dashte bashe mifahme ke in bande khoda niazi be in kara nadare

7:52 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

سلام. آقای ناشناس چیزی درباره
HUMOR
شنیده اید؟ هومور یک چیزی است که آدمهایی که از آن بیخبرند، خیلی زود دست به قمه میشوند.
(با اجازه آقای پیام البته)

10:50 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

من به فرانكولالينك دادم



http://z3.blogfa.com

12:34 AM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

ميل به زيبايی در انسان باقی مانده پس اجتناب ناپذير است.شايد بيشتر از اين هم بشود.هر چه به حقيقت نزديک تر شويم نياز به زيبايی بيشتر ميشود.احتمالن انسان قدرت تفکر را از دست ميدهد و تنها قدرت شناخت زيبايی باقی ميماند.

1:45 AM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

سلام رفيق. قالب جديد وبلاگت قشنگه، اما متاسفانه با مرورگر فايرفاکس هماهنگی نداره و به هم می‌ريزه. لطفا دستی به سر و روی کدهای قالبش بکش. ياعلی

3:48 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

اقاي يزدانجوگياهان دارويي وزوجها ي خوشبخت دوست دارندشماراببينند

7:52 AM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

سلام.جوش نياوريد آنقدر زود.آدم بيكار كه بشينه پينگ كنه پيدا مي شه اما اين دفعه مشكل به خود سايت بلاگ رولينگ برمي گرده و يك مشكل فني.
از شما انتظار نادقيق حرف زدن نمي رفت.

10:41 AM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

سلام
ایده جالبیست این واژه پردازی ها. اگر چه گاه عمیقا با ایده های شما درباب رخی مفاهیم مشکل دارم اما به طور کلی نوع پرداخت و فرم این نوع کار را جذاب می دونم.

11:23 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

Dear Payam,

I really enjoyed your writing on 'Beauty', and I will talk to you about some parts of it later.

...All the Best Wishes All the Time...

3:46 AM  

Post a Comment

<<< صفحه ی اصلی

:: نقل نوشته ها مجاز و انتشار آن ها منوط به اجازه ی نويسنده است ::