May 21, 2006

420 روشنفکر، خواهان آزادی جهانبگلو

19 مه 2006
نامه­ی سرگشاده به رئیس جمهوری اسلامی ایران، دکتر محمود احمدی­نژاد
رونوشت: رئیس قوه­ی قضائیه، آیت­الله محمود هاشمی شاهرودی

آقای رئیس­جمهور احمدی­نژاد

ما امضاکنندگان این نامه خواهان آزادی بی­درنگ و بی­قیدوشرط پژوهش­گر برجسته و روشنفکر سرشناس، دکتر رامین جهانبگلو هستیم که در اواخر آوریل 2006 در فرودگاه بین­المللی تهران بازداشت شد. در 6 ماه مه، وزیر اطلاعات، حجة­الاسلام غلام­حسین محسنی اژه­ای، دستگیری دکتر جهانبگلو را تایید کرده و علت بازداشت او را «داشتن ارتباط با بیگانگان» عنوان کرد. با این حال، با گذشت نزدیک به سه هفته، دکتر جهانبگلو بدون اعلام قرار دادگاه، طرح اتهامات رسمی، دادخواست قانونی، و حق ملاقات با خانواده – که همگی از ملزومات اساسی روند دادرسی قانونی است – در بازداشت به سر می­برد. دستگیری و ادامه­ی بازداشت دکتر جهانبگلو علنن ناقض قوانین داخلی جمهوری اسلامی و مغایر با تعهدات قانونی بین­المللی ایران، به­ویژه تعهدات این کشور به­عنوان امضاکننده­ی «معاهده­ی بین­المللی حقوق مدنی و سیاسی»، است.
اخبار مربوط به دستگیری دکتر جهانبگلو بازتاب نگران­کننده­یی در میان دانشگاهیان و دیگر روشنفکران در سرتاسر جهان یافته. دکتر جهانبگلو، فیلسوفی ملتزم به اصل عدم­خشونت، به­گونه­یی خستگی­ناپذیر در راه رشد و شکوفایی تفاهم فرهنگی و برقراری مکالمه­یی بین ایرانیان و سایر جوامع کوشیده است. مهم آن که او، از مدیران دفتر پژوهش­های فرهنگی در تهران، پیچیدگی تمدن ایرانی و یاری­رسانی­های فراوان آن به پیشرفت بشریت را به انبوه عظیمی از خوانندگان، دانشجویان، و پژوهش­گران شناسانده است. مساعی دکتر جهانبگلو برای پرتو افکندن بر فرهنگ و تاریخ ایران و همسخن ساختن آن با فرهنگ و تاریخ دیگر جوامع، تحسین و احترام عمیق روشنفکران و غیرروشنفکران را در نقاط مختلف دنیا برای وی به ارمغان آورده. شگفتی ندارد که، برخورد خلاف قانون با دکتر جهانبگلو افراد پی­گیر فعالیت­های او را، چه در داخل ایران و چه در خارج، منقلب و مایوس ساخته است. پژوهش­گرانی که به ایران سفر کرده یا از ایران به خارج سفر می­کنند به­شدت نگران این مساله بوده و معتقد اند که دستگیری دکتر جهانبگلو راه این­گونه تبادل­نظرها و پژوهش­های علمی را سد خواهد کرد.
در یک کلام، ما بر این باور ایم که بازداشت دکتر جهانبگلو مداخله­ی هرچه سریع­تر شما برای حل­وفصل مناسب مساله و تضمین آزادی فوری وی را ایجاب می­کند.

(برخی از امضاکنندگان)
داریوش آشوری، شیرین عبادی، فاطمه حقیقت­جو، عباس امانت، مسرت امیرابراهیمی، مهرانگیز کار، احمد کریمی حکاک، فرزانه میلانی، شادی صدر، احمد صدری، محمود صدری، فرزین وحدت، آصف بیات، مازیار بهروز، آذر نفیسی، افسانه نجم­آبادی، محمدرضا نیکفر، ...
ژانت آفاری، تیموتی گارتون اش، آنتونی بارنت، زیگمونت بومان، ریچارد برنستاین، نوآم چامسکی، جی. ام. کوتزی، آرتور سی. دانتو، آریل دورفمان، رونالد دورکین، اومبرتو اکو، لوک فری، یورگن هابرماس، یان هکینگ، اگنش هلر، لشک کولاکووسکی، ارنستو لاکلو، السدیر مک­اینتایر، شانتال موفه، الکساندر نهاماس، آنتونیو نگری، اورهان پاموک، کریشتف زانوسی، اسلاوی ژیژک، راجر سیوری، چارلز تیلور، تزوتان تودوروف، ایمانوئل والرشتاین، مایکل والزر، کورنل وست، ریچارد رورتی ...

فهرست کامل اسامی امضاکنندگان

Labels:

12 نظر:

Anonymous Anonymous مي نويسد:

سلام. خوشحالم از اینکه بالاخره اندیشمندان ایرانی هم یک کاری کردند ولی چرا پس از نامه خارجیها؟!

2:17 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

جناب "یزدانجو"ی عزیز
با اجازه مطالبی از شما را در وبلاگم نقل کردم...
شاد و روشن روان باشید.

4:13 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

We as iranians can not be silent for ever. over 4 millions iranioan live abroad, can 10% of them do something?...we are helping mullahs to do whatever they want. There is no solution but waking up and live like all other progressive nations.

6:44 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

باید امیدوار بود؟ یا باید کاری کرد؟
یا فقط بود؟
امضا کردن نامه کدام یکیش است؟

9:07 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

سلام. از ايشان (دكتر جهانبگلو) مقاله هاي بسيار و كتاب "مدرنها" را در حافظه دارم. متاسفم براي قضيه ي بازداشت شان. راستي آقاي يزدانجوي عزيز سري هم به وبلاگ تازه افتتاح شده ي بنده بزنيد.

11:02 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

من بودم به این عبدالله شهبازی خل مشنگ لینک نمی دادم . می دانم که لینک خنثی است و معنی تائید و تکذیب ندارد . اما این مردک یک علاقه ی شدیدی دارد به مطرح شدن. درواقع برایش فرق نمی کند ملت با نفرت و انزجار او را به جا بیاورند یا با همدلی نوشته هایش را بخوانند . یک چیزی است در همان مایه های برادر حاتم طایی که برای مشهور شدن مرتکب فلان کار شد!

2:47 AM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

هموطنان:چشم های مردم جهان به پرچم ومشتهاي گره خورده آذربايجان دوخته شده.آذربايحان:دراين لحظات حساس تاريخ امر خطير آزادی ملل ايران رابردوش تو انداخته.می دانم مثل هميشه از عهده اين مسئوليت خطير برخواهی آمد.هموطنان:پايه های رژيم قرون وسطائی به لرزه در آمده.بياری مردم قهرمان آذربايجان بشتابيد. سر اين مار زحم خورده را بايد داغون کرد.

eskandar

6:51 AM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

سلام
آرزوي آزادي ايشان را دارم.گرچه نمي دانم اگر بيرون هم بودند آزاد بودند يانه ؟

9:09 AM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

ma hame bekharere in mozu narahatim.ama tamame fekremun hamin nist.

12:25 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

انسانهای حقیر همیشه این توهم را دارند که برای بالا رفتن باید دیگران را پایین بیاورند و از این نکته غافلند که ترتیب پلکان تغییری نمی کند فقط کل مجموعه شاید بیشتر فرو ب رود(شاید) و درنهایت هم باز این پایین ترها هستند که اول در لجن فرو می روند.ظاهرا ایشان متخصص مایه شناسی هم هستند و درنهایت اینکه تمام این حرف ها دلیلی بر رد حمایت از آزادی بیان و نفی مخالفت با زندانی سیاسی نیست.ایشان از چی اینقدر ناراحت اند؟و جالب است که انگار لقب جاسوسی افتخاری بوده که به ناحق به دکتر جهانبگلو داده شده!!!شاید اگر این افتخار به آقای شهبازی داده می شد خیلی بهتر بود.فکر می کنم برای ایران هم بهتر بود.از این آدمها در ایران زیاد داریم!!!

4:31 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

ببخشید اما من بجای این آقا از اینهمه حقارت و گره ! ای که در انسان می تواند وجود داشته باشد که مولد همچین تعابیری شود خجالت کشیدم!کاش به این جناب لینک نمی دادید.چون ارزش خواندن ندارد و بهتر بود نادیده گرفته شود.حتی جایی برای کامنت هم نداشت: اول شخص مفرد حرفی و حدیثی فرموده اند
...
واقعا متاسفم که ما ایرانیها بجای حمایت از فرهیختگان همیشه فقط به فکر کوبیدن همدیگر به هر قیمتی هستیم.به خیال اینکه چرا دیگری به قیمت جانش شناخته شود و من به قیمت حقارت نه؟
...
ببخشید از بخش کامنت شما برای ایشان استفاده کردم

امیدوارم معروفیت آقای جهانبگلو دیگر کافی شده باشد و زودتر همان روشنفکر معمولی بشوند
و به زندگی معمولی برگردند

4:38 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

جالبه كه به نامه 621 نفر لينك ندادي ولي با خوشحالي تمام نوشته حنايي رو لينك كردي. لابد چون اسمت توي بيانيه نبود؟؟؟ مثل سال قبل كه كسي خبرت نكرد تا در امضاي بيانيه براي شركت در انتخابات سهيم باشي و اون وقت خودت رو كلي به زحمت انداختي تا توجيه كني عدم شركت رو؟؟ روحيه آزادي خواهي نداري متأسفانه. همچنان كه انديشيدن نمي داني.

6:40 PM  

Post a Comment

<<< صفحه ی اصلی

:: نقل نوشته ها مجاز و انتشار آن ها منوط به اجازه ی نويسنده است ::