May 19, 2006

آزادی برای رامین جهانبگلو

5 مه­ی 2006
برای آزادی رامین جهانبگلو

رامین جهانبگلو، نویسنده­ی روشنفکر دانشگاهی و همکار نشریات بین­المللی، روز جمعه، 28 آوریل 2006، به دلایل نامعلوم، در فرودگاه تهران دستگیر شد.
متعاقب چندین روز سکوت، مقامات ایرانی در روز چهارشنبه، 3 مه­ی 2006، بدون هرگونه توضیحی، بازداشت جهانبگلو را رسمن تایید کردند.
رامین جهانبگلو، مردی اهل گفت­وگو و معتقد به احتراز از خشونت، مولف آثاری درباره­ی مهاتما گاندی و همچنین کتاب­های متعددی در گفت­وگو با روشنفکران اروپایی نظیر آیزایا برلین و جورج استاینر، است. اقدامات ابتکاری فراوانی که او به عمل آورده منشا ارزش­مندی برای ایجاد درک متقابل میان فرهنگ­ها، آن هم به هنگامی است که رسیدن به چنین تفاهمی بیش­ترین اهمیت را یافته است.
دوستان و همکاران جهانبگلو عمیقن نگران وضعیت او و خواهان آزادی فوری وی هستند.

جورج استاینر، ریچارد رورتی، تیموتی گارتون اش، ادگار مورن، کلود لوفور، پیر ویدال- ناکه، آنتونیو نگری، کوستاس آلکسوس، اتین بالیبار، آدام میچنیک، ادلبرتو تورس ریواس، کارلوس ایوان دگرگوری، دانیل کوهن- بندیکت، لوران فابیوس، برنار کاسان، دریس ال یازامی، زوئه کاستوریادیس، جانکارلو بوزتتی، اولیویه مونژن، برنار کوندومیناس، مارسل گوشه، و ...

فهرست کامل اسامی امضاکنندگان


15 مه­ی 2006
درخواست آزادی رامین جهانبگلو

«گفت­وگوها درباب تمدن­ها»، بنیاد وابسته به انتشارات ریست، خواهان آزادی فوری روشنفکر ایرانی، رامین جهانبگلو، است. رامین جهانبگلو، فیلسوف ایرانی، چند هفته قبل توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران دستگیر شد. دلیل بازداشت او هنوز علنن عنوان نشده است. ظن ما این است که انگیزه­های دستگیری جهانبگلو را باید در افکار و آرایی یافت که او از طریق مقالات، کتاب­ها، و سخنرانی­های خود مطرح کرده است. جهانبگلو، روشنفکری روشن­اندیش، میانه­رو، و آزاداندیش، و عاشق آزادی و دوست­دار گفت­وگو، در «دفتر پژوهش­های فرهنگی» در تهران فعالیت دارد و نویسنده­ی کتاب «گفت­وگوهایی با آیزایا برلین» است. «در مخالفت با برخورد نارواداری­ها» عنوان مقاله­یی بود که جهانبگلو در ماه مارس گذشته در همایشی درباب گفت­گو بین فرهنگ­ها ارائه کرد، همایشی که بنیاد «گفت­وگوها درباب تمدن­ها» برگزاری آن را در قاهره بر عهده داشت، بنیادی که جهانبگلو هم از اعضای کمیته­ی علمی آن به شمار می­رود. محروم کردن رامین از آزادی­اش نشانه­ی آشکاری از نارواداری است که ما می­خواهیم اعتراض خود را به آن اعلام کرده و از اهل فرهنگ و از همه­ی دوست­داران آزادی دعوت می­کنیم که در اعتراض ما سهیم شده و خواهان آزادی فوری رامین شوند. بسیاری از ما ایران، فرهنگ آن، و مردم آن را می­شناسیم و به آن ارج می­نهیم، چون این فرصت را داشته­ایم که از این کشور دیدار کنیم و تجربه­ی انسانی و فکری فوق­العاده­یی را درک کنیم که کوشیده­ایم آن را، در حوزه­های مختلف فعالیت­های خود و با طرح راه­های ارتباطی و ابتکار عمل­های متعدد، در اختیار دیگران بگذاریم. دستگیری رامین جهانبگلو ما را شخصن متعجب و متاثر ساخته است. اگر آن­چه وزیر جمهوری اسلامی به رسانه­ها گفته (این که دستگیری جهانبگلو به خاطر «تماس با بیگانگان» بوده) درست باشد، این گفته ما را به این نتیجه می­رساند که دیگر نباید تماس­های فکری خود با ایران و روشنفکران ایرانی را ادامه دهیم. اما با این حال، هیچ­کس نمی­تواند ما را متقاعد کند که منحصرن با روشنفکران مورد حمایت حکومت ایران همکاری داشته باشیم ...

مجله­ی ریست و بنیاد گفت­وگوها درباب تمدن­ها: جانکارلو بوزتتی، نینا تسو فورستنبرگ، جولیانو آماتو؛ سرپرست کمیته­ی علمی گفت­وگوها در باب تمدن­ها، کریشتف میچالسکی؛ مدیر انستیتوی علوم انسانی – وین، محمد سلماوی؛ رئیس کانون نویسندگان مصر، ناصر ابوزید؛ عبدالله النعیم؛ شیلا بن حبیب؛ اما بونینو؛ آنتونی گیدنز؛ مایکل ایگناتیف؛ ریچارد رورتی؛ مایکل والزر؛ اولیویه مونژن؛ و ...

متن کامل نامه و اسامی سایر امضاکنندگان

Labels:

6 نظر:

Anonymous Anonymous مي نويسد:

چند شب ِ پیش خواب ِ بدی در موردِ او دیدم که گریه های من را در خواب در پی داشت.
امیدوارم سالم و سلامت باشد و خبر انتقالش به بیمارستان صحت نداشته باشد.
در این کشور جا برای تنفس تنگ است.
نمی دانی کی و به چه اتهامی سراغت خواهند آمد.
هر لحظه امکان ِ نیستی وجودمان را به لرزه در می آورد.
به واقع فضای این کشور اگزستانسیالیستی گشته است.
اینجا ما گرفتار "دلهره ی وجود"ِ مضاعف هستیم.
:(

5:31 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

عروسک سخنگو تنها ماهنامه مستقل ادبیات مدرن کودکان
شماره یکصدوهفتادوچهارم منتشر شد. سال هفدهم اردیبهشت هشتادوپنچ
کلمه ای برای بچه های سه تا صد ساله
وبلاگ را بخوانید و با ما تماس بگیرید.
تلفن: تهران، 77646226
لازم به ذکر است که عروسک سخنگو در کیوسک های روزنامه فروشی توزیع نمی شود. برای تهیه نشریه می بایست از طریق وبلاگ یا ایمیل یا تلفن آدرس خود را در اختیار ما قرار دهید تا ماهنامه ی عروسک سخنگو به آدرس تان ارسال گردد.

8:46 PM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

اعلام برائت حنایی کاشانی چیزی نبود که باعث شود شما اینچنین طعنه آمیز او را مدرس رسمی و فلان و بهمان بخوانید .بهرحال چنین کاری ( درج نام افراد پای بیانیه ها بدون اینکه از آنها اجازه گرفته شود ) کاری است که دارد رواج پیدا می کند و انکار حنایی از این جهت به نظر من درست می رسد .اما از حنایی کاشانی تعجب می کنم که گمان می کند در این مملکت تفاوتی میان نظر شخصی و سیاسی وجود دارد که می گوید نظر من نظری شخصی بود و نه سیاسی :)

4:20 AM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

خداييش ميدوني توي همان چندتا بند اول نوشته‌ات چندتا غلط املائي داري _؟
ريدي به زبان فارسي بااين عرب‌نويسي‌هات. يعني چي آخه متعاقب و احتراز و معتقد و
بي‌خيال پيام‌جان. بيشتر از اين‌ها بهت اميد بود

8:37 AM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

سلام. من به این فکر می کنم که اندیشمندان داخل ایران چه کار کردند؟!وای به روزی که ما خوابمان سنگینتر شود.

10:48 AM  
Anonymous Anonymous مي نويسد:

salam ostadjan,donia be kame?
delam tang shode bud baraye ferankula-nevesht/daneshe nashad ke albateh vojud nadarad faghat adame nashad vojud darad,inam hast ke aslan vaghti dust bnadarim chera az aval donbalesh berim?/divunehiia!!! ;)
+man felan dastam be yahoom nemirese/take care hesabi!(didi che kharejim khub shode)

3:22 AM  

Post a Comment

<<< صفحه ی اصلی

:: نقل نوشته ها مجاز و انتشار آن ها منوط به اجازه ی نويسنده است ::